MEDYTACJE FIBONACCIEGO + sztruksowy zając | wobec Katarzyny Kobro (1898-1951)

26.04 - 15.08

Katarzyna Kobro, Akt stojący 1948, Starmach Gallery w Krakowie, fot. Agnieszka Zgirska

wernisaż 26.04.2018, godzina 19:30

KRZYSZTOF M. BEDNARSKI/ JAN BERDYSZAK/ JOSEPH BEUYS/ GERHARD BLUM-KWIATKOWSKI/ HANNA BRZUSZKIEWICZ/ TATIANA CZEKALSKA + LESZEK GOLEC/ WANDA CZEŁKOWSKA/ WITOSŁAW CZERWONKA + LESZEK BROGOWSKI/ NICOLAS GROSPIERRE/ IZABELLA GUSTOWSKA/ EMILIA GRUBBA/ JERZY GRZEGORSKI/ MARIA JAREMA/ SYLWIA JAKUBOWSKA/ ANNA + KRYSTIAN + KATARZYNA+ KRYSTIAN JARNUSZKIEWICZ/ KATARZYNA KOBRO/ JAROSŁAW KOZAKIEWICZ/ MONIKA KRYGIER/ AURELIA MANDZIUK-ZAJĄCZKOWSKA + ALICJA KUJAWSKA/ EDWARD KRASIŃSKI/ SŁAWOMIR LIPNICKI + ANNA ZELMAŃSKA-LIPNICKA/ ANDRZEJ MITAN/ JERZY MIZERA + MAREK SAREŁŁO/ ANITA OBORSKA-ORACZ/ ANDRZEJ PARUZEL + MAŁGOTRZATA PARUZEL + PIOTR WEYCHERT/ ROMAN PNIEWSKI/ KATARZYNA PODPORA/ JÓZEF ROBAKOWSKI + JANUSZ ZAGRODZKI/ ROBERT RUMAS + ZBIGNIEW LIBERA/ HENRYK STAŻEWSKI/ MACIEJ SZAŃKOWSKI/ WŁADYSŁAW STRZEMIŃSKI/ STEFAN WEGNER/ HENRYK WICIŃSKI/ ANDRZEJ WOJCIECHOWSKI/ IWONA TEODORCZUK-MOŻDŻYŃSKA + AGNIESZKA ZGIRSKA + MATEUSZ SENKIEWICZ/ DOBROCHNA SURAJEWSKA + ANDRZEJ KAROLEWICZ/ WACŁAW SZPAKOWSKI/ LUDMIŁA STEHNOVA/ AGATA ZIELIŃSKA-GŁOWACKA/ BOLESŁAW UTKIN

„MEDYTACJE FIBONACCIEGO + sztruksowy zając | wobec Katarzyny Kobro (1898-1951)” jest kontekstową wystawą przypominającą o jednej z najwybitniejszych rzeźbiarek współczesnych – Katarzynie Kobro (1898 – 1951), w 120 rocznicę jej urodzin. Jej znamienite dokonania współtworzą polską historię sztuki w przypadające właśnie stulecie niepodległości. Skomplikowane losy życiowe, w tym okoliczności wojenne wpłynęły na tylko nieznaczne zachowanie jej dorobku. Zarazem jej dokonania należą do jednego z fenomenów i punktów odniesienia dla innych wybitnych twórców. Ekspozycja z jednej strony przybliży szerokim kręgom odbiorców spektrum jej wybitnych dokonań artystycznych i teoretycznych, z drugiej strony wskaże osobowości współczesnej rzeźby polskiej, tworzące równolegle do Katarzyny Kobro [m.in. Henryk Wiciński i Maria Jarema], a także świetne realizacje artystów młodszych pokoleń dla których jej sylwetka była i jest punktem odniesienia, wręcz Podmiotem dialogu.

Ekspozycja wytycza kilka perspektyw, w tym dwie najsilniejsze: analityczno-strukturalne i psychoanalityczne, nawiązujące m.in. do badań Suzanne Preston Blier, rozpatrującej fenomen niewielkich figurek jako obiektów mających moc łagodzenia surowych reguł społecznych, w kontekście wykonywanego przez Katarzynę Kobro cyklu maskotek dla dzieci. Była to działalność z jednej strony praktyczna (zarobkowa) z drugiej pozostająca działaniem artystyczno-projektowym. Do tej linii odnosi się drugi człon tytułu wystawy „sztruksowy zając”, zachowana maskotka Katarzyny Kobro, którą artystka ofiarowała córce – Nice Strzemińskiej, a ta ofiarowała ją Monice Krygier. Wystawa będzie również wskazywać na potencjały tzw. nadzawartości w dziełach artystycznych i teoretycznych oraz pedagogiczno- osobowościowych Katarzyny Kobro, np. nowatorskie programy dla „gospodyń domowych”, którą można traktować jako jeden ze zwiastunów koncepcji „rzeźby społecznej” Josepha Beuysa, postulowanej przez artystę od lat 60. XX w.

Poetyka tytułu „MEDYTACJE FIBONACCIEGO + sztruksowy zając | wobec Katarzyny Kobro (1898-1951)” buduje zarazem delikatny pomost między filozofiami praktyk twórczych Katarzyny Kobro i Josepha Beuysa, obu wybitnych artystów XX wieku, tragicznie przez historię społeczno-militarną doświadczonych, co zaowocowało u Beuysa kultowym dziś działaniem: Jak wytłumaczyć obrazy martwemu zającowi 1965, interpretowanym w kontekście heroicznych prób odsunięcia lęku przed śmiercią, „obycia się z nią” czy niwelowania granicy, jako próba uchylenia i transmisji między granicznymi stanami. Na wystawie zostaną zaprezentowane prace ze zbiorów: Muzeum Narodowego w Krakowie, Starmach Gallery w Krakowie, Królikarni – Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego Oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Kolekcji Artystów, Rodzin Artystów, Kolekcji Antoniego Michalaka, Kolekcji Dariusza Bieńkowskiego, Kolekcji Krzysztofa Musiała, Kolekcji Prywatnych, Galerii Pola Magnetyczne + Fundacji Archeologii Fotografii w Warszawie, Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu + Fundacji Arton z Warszawy, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Sopotu.

Aranżacja przestrzenna oparta będzie na dialogach problemowych i kontrastach skali eksponowanych prac. Wnętrze 800 metrowej sali [poziom 2+3], z uwagi na jej naturalną budowę, będzie sugerować odbiorcom wystawy, iż znajdują się wewnątrz konkretnej przeskalowanej ogromnej Rzeźby przestrzennej Katarzyny Kobro z lat 1927-1931, w prezentacji obiektów zastosowany będzie także ciąg Fibonacciego.

                 dr Dorota Grubba-Thiede – kuratorką wystawy
                 Międzywydziałowy Instytut Nauk o Sztuce ASP w Gdańsku 
                 i Polskiego Instytut Studiów nad Sztuką Świata.

Prace ze zbiorów: Muzeum Narodowego w Krakowie, Starmach Gallery w Krakowie, Królikarni – Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego Oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Kolekcji Artystów, Rodzin Artystów, Kolekcji Antoniego Michalaka, Kolekcji Dariusza Bieńkowskiego, Kolekcji Krzysztofa Musiała, Kolekcji Prywatnych, Galerii Pola Magnetyczne + Fundacji Archeologii Fotografii w Warszawie, Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu + Fundacji Arton z Warszawy, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Sopotu.

PATRONI MEDIALNI: Magazyn Szum/ Kwartalnik Rzeźby Orońsko/ TVP3/ ArtLuk/ Prestiż/ Radio Gdańsk/ In Your Pocket/ trójmiasto.pl/ Pomorskie.eu

Miejsce: Państwowa Galeria Sztuki

Data:26.04 - 15.08

Godzina: - - 00:00

Bilety: -

Kategoria: Kultura

Adres: Plac Zdrojowy 2, 81-720 Sopot

WWW: www.pgs.pl

Email: sekretariat@pgs.pl

Tel.: 585510621

Fax: 585513262

Organizator: Państwowa Galeria Sztuki

Wersja do druku